Get Adobe Flash player

מלגזות

קידמה: רוב הלקוחות מעדיפים רכישה על ליסינג

מערכת "לוגיסטי-נט":

 

עם אביטל גרומן, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת קידמה

 

grumen3.180 קידמה היא ספקית מלגזות מהוותיקות והגדולות בישראל. היא מייצגת כאן את מלגזות סטיל, ניסאן, וקומבי-ליפט ועומדת גם השנה שהסתיימה זה עתה בראש ספקי המלגזות בארץ. באתר החברה במערב ראשון משיב אביטל גרומן, סמנכ"ל שיווק ומכירות, לשאלות על תמונת השוק בסיכום 2012.

 

1. נראה שבתחום רישום המלגזות בישראל לא חל שינוי גדול בהשוואה לשנה קודמת, ואולי אפילו ירידה קטנה. מה המצב אצלכם – על רקע מצב השוק בכלל?
בשוק אכן חל קיטון וזה השפיע גם עלינו, בעיקר בקטגוריית הדיזל שבה הקיטון השנה משמעותי יותר. בקטגוריית המלגזות החשמליות הקיטון נבע בעיקר מתחרות אגרסיבית של גורמים חדשים בענף המלגזות אשר בחרו להתחרות אך ורק בנו ובכל מחיר. יחד עם זאת אנו מתייחסים לזה בתור אתגר נוסף במכלול האתגרים הקיימים ומתאימים את עצמנו למצב החדש.

 

2. מי רוכש או שוכר מלגזות בארץ – לקוחות גדולים, בינוניים, קטנים?

בסה"כ התמונה הכללית מרבית הלקוחות מעדיפים את אופציית הרכישה על פני אופציית הליסינג. בפילוח לפי גודל הלקוח, רוב הלקוחות הגדולים פונים לעסקאות רכישה, בקבוצת הלקוחות הבינוניים חלק גדול יותר פונים לחלופת הליסינג ובקבוצת הלקוחות הקטנים (S.M.E) מרביתם רוכשים מלגזות.

 

3. האם הלקוח בארץ נאמן בדרך כלל למותג? ליבואן? האם למחיר משקל מכריע? למוניטין? לשירות?

מרבית הלקוחות נאמנים ליבואן ולמותג שהיבואן מייצג בארץ ויודעים להעריך את הניסיון, המקצועיות, והפריסה הארצית של הטכנאים שמסוגלים לספק מענה לקריאה של לקוח בכל רגע נתון.
למרות זאת יש לא מעט לקוחות שמעדיפים לשחק במגרש של המחיר בלבד ומצפים לקבל את כל הפרמטרים החשובים והאיכותיים במחיר הנמוך ביותר, אנו מעדיפים לא להתחרות במגרש הזה בד"כ.

 

4. מעבר לפילוח בין דיזל, חשמל וידני – מה המגמה בארץ ואצלכם בנוגע לפילוח הפרטני יותר של סיווגי המלגזות? (בחשמליות למשל, מלגזות צריח, למעברים צרים, מאספי הזמנות).

ניתן לזהות מגמה הולכת וגוברת של מעבר ממלגזות דיזל למלגזות חשמליות היכן שניתן לעשות כן גם כאשר מדובר בעבודות חצר אינטנסיביות. המעבר נעשה בעיקר על רקע התייקרות מחירי הדלק בארץ. מעבר לכך, מרבית המרכזים הלוגיסטיים החדשים מתוכננים לניצול מרבי של השטח במימדים האופקיים והאנכיים ודורשים בהתאם פתרונות של מלגזות VNA (מלגזות צריח) מלקטות גבוהות ומלגזות היגש ביחד עם מלקטות אופקיות ועגלות חשמליות.

 

5. בעלות מול ליסינג תפעולי, אצלכם והערכה לתמונה בארץ בכלל. מה השיקולים שאתם מזהים אצל הלקוחות? מה קורה למלגזה שלקוח החזיר לאחר 3 שנות שירות (למשל)?

נראה על פניו שתמונת המצב הנוכחית יחסית יציבה והלקוחות שרכשו ממשיכים לרכוש ואלו שעברו לליסינג בעבר נשארים שם. בשולי התהליכים ניתן לזהות מעבר מסוים לרכישה אבל קשה לזהות מגמה סוחפת בכיוון. השיקולים לגבי ליסינג או רכישה ברובם כלכליים ואחריהם תפעוליים ולכל חברה יש את תפיסת העולם שלה שבעקבותיה היא מתעדפת עסקה אחת על פני עסקה אחרת.
מלגזות משקל נגדי שהוחזרו טרם זמנן חוזרות די מהר לשוק ואילו במלגזות מחסן (מלקטות, מלגזות צריח, הגשים) התהליך איטי יותר.

 

6. חוזי אחזקה ושירות, מה אתם מציעים ואיזה לקוחות מעדיפים זאת?

גם כאן מדובר באופי ובתפיסת העולם של הלקוח והשיקולים הם בעיקר של הלקוח לגבי איזה סוג של שירות הוא מעדיף, חלקם רוכשים ומתחזקים את הכלים על בסיס קריאה, חלקם על בסיס חוזה שירות גלובלי וחלקם בהסכם ליסינג תפעולי שכולל חבילת תפעול מלאה. אנו יודעים לספק את כל הפתרונות בהתאם לצרכי הלקוח.

 

7. האם יש לכם הערכה על היקף שוק מלגזות יד שנייה בארץ?

לא ממש, אנו יודעים כמובן מהו נתח המשומשות אצלנו מסה"כ המכירות אבל זה אינו משמש מדד בהכרח לכלל השוק. אנו יכולים לזהות מגמה מסוימת לרכישת מלגזות משומשות במקום חדשות בעיקר בלקוחות קטנים כנראה על רקע כדאיות כלכלית.

 

8. הערכה על מספר המלגזות בצה"ל ומערכת הביטחון שאינן מופיעות בנתוני משרד התחבורה.

מאחר ומדובר ברכש גומלין במסגרת הסיוע האמריקאי שמתנה רכישה חוזרת של מוצרים אשר מיוצרים בארה"ב אין לנו הערכה בנושא.

 

9. שרשרת האספקה של מלגזה בחברתכם, מהן התחנות בהן עוברת המלגזה בדרכה מן היצרן ללקוח הסופי? האם מחזיקים מלאי, על פי תחזיות, על פי הזמנות בפועל, זמני אספקה?

חברתנו מחזיקה מלאי שוטף למלגזות הסטנדרטיות שנמכרות ללא אפיונים מיוחדים בקטגוריות הדיזל והחשמליות, המלאי מתוחזק על בסיס תחזית ותקציב שנתי. בנוסף לזה אנו מזמינים על בסיס פרוייקטלי את המלגזות שאופיינו לצורך כך מהספק, זמני האספקה נעים בין 3-4 חודשים, תלוי במורכבות המלגזה.

 

10. השתתפות במכרזים: בארץ יש כ-500 לקוחות פוטנציאליים לרכש מלגזות, איך אתם יודעים על מכרזים בתחום? האם היצרן או הספק מאפשר מתן הנחות במחיר בשלבי המכרז בהם זה עדיין רלוונטי?

מכרזים מתפרסמים במגזינים שונים, אתרי אינטרנט וחלקם נשלחים ישירות אלינו, אנו משתפים את היצרן בכל מכרז גדול לצורך תמחור מיוחד על בסיס הכמות והמורכבות.

 

11. איזה מידע נוסף הייתם רוצים למצוא באתר 'לוגיסטי-נט'?

בסה"כ האתר עשיר דיו והמידע שמתפרסם בו רב ומעניין.


 

 

ושוב, בעלות או ליסינג?

היתרונות בליסינג: אתה זקוק למלגזה במשך 52 שבועות בשנה בתעסוקה מלאה – הוצאה של כ-30,000 דולר על רכישתה היא הגיונית. אך אם העסק שלך מושפע מעונתיות, משינויי ביקוש לצורכי שינוע, או שהביקוש החזוי קשור לפרויקט מסוים שמועד סיומו ידוע – קרוב לוודאי שליסינג היא הגיונית וכלכלית יותר.

יתרון נוסף: סביר שתזכה לציוד חדיש וטוב יותר, וכן, אחריות של הספק לאחזקה וטיפול בבעיות.

על מה לשים לב בהסכם ליסינג?

סוגי ליסינג: קיימות 2 אופציות עיקריות – ה"אמיתית", בה לאחר תקופת ההשכרה (למשל 36 או 60 חודשים) הציוד מוחזר לספק, והשנייה, capital lease הנחשבת כרכישה בהעניקה אופציה להעברת בעלות בתום תקופת החוזה. לשני הסוגים השלכות מבחינת מיסוי ויש להתייעץ ברואה חשבון.

משך הליסינג: מוטב לדעת בדיוק לשם מה ולכמה זמן זקוקים לכלי. אם אינך בטוח וברצונך לשמור על גמישות מרבית – מוטב לשקול שכירת מלגזה לתקופה נתונה.

יכולות המלגזה: התאם בדיוק לצרכים ולתנאי העבודה הצפויים.
 

עלויות ממוצעות של ליסינג

במקרים רבים, סך כל העלות של הליסינג מבוססת על מחיר הכלי ומשך תקופת החוזה. כלי שעולה 10,000 דולר יוחכר תמורת סדר גודל של 250-350 דולר לחודש לתקופה של 36 חודשים, או 200-250 דולר לתקופה של 60 חודשים.

מלגזה שמחירה 20,000 דולר תוחכר ל-36 חודשים תמורה כ-550-650 דולר לחודש, ואילו ל-60 חודשים תמורת 300-400 ד' לחודש.

מלגזה שמחירה 30,000 דולר תוחכר תמורת 850-950 ד' ל-36 חודשים ו-550-650 ד' לחודש למשך 60 חודשים.

דוגמה למחירי ליסינג אקטואליים עבור לקוחות בארה"ב: 524 ד' ל-36 חודש בוושינגטון, 400 ד' בשיקגו. עלות קטנה גם נוספת להובלת הכלי ללקוח וממנו.

 

האם זה דומה לעלויות שאנו מכירים בארץ?

מתי להחליף מלגזה?

 

 יורם בוטניק

 

oldnew "חברות נוטות להמשיך ולהעסיק מלגזות זמן רב מדי" טוען מסמך של חברת HYSTER המתפרסם במגזין אוקטובר 2012 של MMH, ולמרות העניין הברור שיש ליצרן המלגזות המפורסם לטעון כך, דומה שראוי להקשיב לנימוקיו. חברות אלו, כותבים מומחי הייסטר, מעדיפות לתקנן במקום להחליפן בחדשות, ותכופות בעלות גבוהה יותר וביעילות פחותה. אחת המכשלות של בעלי מלגזות היא אי יכולתם לזהות את העלויות העלומות הכרוכות בהעסקת ספקי שירות שונים, שהרי כידוע, עלות רכש מלגזה חדשה מהווה רק 20% מעלותה הכוללת במשך חייה.
לעתים, אומרים מומחי הייסטר, מלגזות משמשות היטב אף 10 שנים ויותר, אך אין זה כלכלי. לכל מלגזה יש גבול למשך הפעלתה הכלכלית-אפקטיבית, ובנקודת זמן מסוימת עלות אחזקתה עולה על עלות החלפתה. הניסיון מראה כי הוצאות     האחזקה והתפעול של מלגזת בעירה פנימית שעשתה יותר מ-10,000 שעות עבודה עולות בתלילות.
במציאות של כל משתמש קיימים שלל גורמים המשפיעים על איתור אותה נקודת זמן בה המלגזה עדיין יעילה כלכלית עבורו, ביניהם תכיפות טיפולי האחזקה, עומס העבודה שלה (עבודה בשלוש משמרות מקצרת את חיי המלגזה), טמפרטורות קיצוניות, ועוד.
graph 1.224 כללית, משך החיים של מלגזה חשמלית ארוך מזה של מלגזת דיזל (או גז). זאת משום יש בהן הרבה פחות חלקים נעים.
אחזקה תקופתית תאריך את חייה הכלכליים האפקטיביים של המלגזה, מומלצים טיפולים כאלו כל 1000-2000 שעות עבודה.

אסטרטגיה של החלפה מתוכננת

אין מנהל צי מלגזות המסוגל לדעת ולחשב בדיוק את כל הנתונים למועד מתאים של החלפת מלגזה, ולכן הייסטר מציגה מעין מפה המדריכה את המשתמש מתי כדאי לו להחליף מלגזה (בהנחה שקיבלה טיפולים תקופתיים).
מרכיב מפתח בניהול צי מלגזות הוא אסטרטגיה של החלפה מתוכננת. כללית כאמור, משך חיי המלגזה האפקטיבי הוא בין 10-12 אלף שעות עבודה. המפה לעיל משרטטת דוגמה של עלות כוללת למלגזה בתקופה של 20,000 שעות עבודה בהשוואה לסך עלויות התפעול למלגזה עם שעות עבודה זהות – אבל עם החלפה מתוכננת כל 10,000 שעות. המפה או הטבלה הזו מצביעה למשל על כך שהחלפה כל 10 אלפים שעות מקטינה את זמן עבודת השירות בחצי.
ולסיכום, החלפה בזמן הנכון חוסכת עלויות תחזוקה, משפרת יעילות, חוסכת כסף, ומקצרת את החזר ההשקעה.

 

guide 1.320

 

Machine logistinet banner

green feeler)

flowers170

Machine logistinet banner

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

ענן על ראשינו, הרוח איתן

     סגן-נשיא חברת המחקר גארטנר C.D.Klappich חוזה כי בשנים הקרובות נראה שתי מגמות בולטות על ניהול

מסורק הלייזר לסורק תמונה

 סורק הלייזר הוצג לשוק בשנות ה-80 ושלט בו עד לאחרונה. כעת עולה חלקו של סורק התמונה (imager scanner) שבעצם מ

מלגזות

מצברים ומטענים למלגזות – יש חדש תחת השמש

 בארץ אין כנראה הרבה חברות שלהן ציי מלגזות גדולים, ובכל זאת כדאי לעקוב אחר החידושים בתחום   אי

יון ליתיום חדישה ביונגהיינריך

  הסוללה החדשה מאפשר עבודה רצופה 24 שעות בכל ימי השבוע, ללא הפסקה, ללא אחזקה ועם טעינה קצרה להפ

בשרשרת האספקה

7 עקרונות לניהול שרשרת האספקה

7 עקרונות לניהול שרשרת האספקה  בעקבות מאמרם הקלאסי של אנדרסן, בריט, ג'י פאבר, שהתפרסם במגזין Supply Ch

אספקה מרכזית ברשתות הקמעונאות

  הערך של ניהול מרכזי   זאב מנצור, מנהל אגף שרשרת האספקה, שופרסל   מודל אספקה מרכזית מיושם

אותות אזהרה לשרשרת האספקה

   1. יש לך מטרות או משימות אבל לא אסטרטגיה ברורה: אתה רוצה לשפר מדדי ביצוע מסוימים אבל חסרה לך א

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

החדש של פליינג-קרגו

 סיור מקצועי של ארגון מנהלי הרכש במרכז הלוגיסטי החדש של חברת "פליינג קרגו" בקריית גת : עידי

ומהו היחס אצלך בעסק?

  לשכת המסחר של ארה"ב מפרסמת כי השנה, היחס בין מלאי למכירות של הפירמות עומד על 1.41 וזה נחשב חריג,

מלאי ורכש

החלטות אסטרטגיות בתפעול ולוגיסטיקה

במדור 'מלאי ורכש' באתר זה תוכלו למצוא את סקירתו של יעקב גולדמן משנת 2011 על מהפך הרכש והישגיו בתעשיה ה

מדוע המלאים לא יורדים?

מדוע המלאים לא יורדים? בעקבות Manufacturing Engineering ספטמבר 2006 ריצ'רד ג'. שונברגרהמסלול שעובר המוצר בין מפע

תורת המשחקים במכרזים מקוונים

  רו"ח ליאור אגאי, 2014 האונ' העברית, ירושלים  שרשרת האספקה   מכרז מקוון מתנהל בזמן אמת באמצע

סיפורי פרוייקטים

מערכות מידע ותפעול במרלו"ג טמפו

 נפלאות התוכנות לניהול שרשרת האספקה של ענק התוכנות SAP הוצגו בפני קהל של קרוב למאה משתתפים, רבים מ

כימדע הטמיעה מערכת ברקוד בשיתוף אבוט אינפורמטיקס

  כימדע כימיקלים עדינים הטמיעהבשיתוף אבוט אינפורמטיקס מערכת ברקוד נוספת במפעלה בתהליך הייצור,

פרויקט מחשוב רצפת הייצור בפלסן סאסא

הרצל בן ציון מנכ"ל משותף בפסגה ומנחה הפרויקט   פלסן סאסא היא חברה ישראלית המתמחה בתכנון ואספקת