Get Adobe Flash player

מלגזות

מלגזת העתיד

זה מה שמציעים היצרנים בארה"ב לשנים הקרובות: still 80

ייל: טלממטריה וניווט לווייני

נתוני טלמטריה חיוניים לניהול מושכל של ציי מלגזות, GPS יאפשר מעקב לקוחות אחר פעילות המלגזה שלהם.

Cascade: התקני עזר חכמים

המפתח כאן הוא להכניס 'שכל' בהתקני העזר כך שיקטינו את מעורבות המפעיל
במשימה, וזה אומר יותר אוטומציה. בפועל זה אומר שכאשר המפעיל מרים את המטען, מתקן
העזר 'יודע' אוטומטית כל שנדרש לכך (למשל מניעת לחץ יתר).

 

יונגהיינריך (קטרפילר מיצובישי בארה"ב): יעילות באיסוף הזמנות

בעבר תפקידו של סלקטור הזמנות היה
פשוט אולם כיום רואים יותר מארבעים סוגי SKU
שונים לבקבוקי מים מינרליים, למשל. ויש צורך לספק לו מערכת ניווט משוכללת למסלול
איסוף יעיל, ובין המדפים היא אף מקבלת את הפיקוד.

 

EnerSys: מצבר טלמטי

מעקב צמוד אחר פעילות המצבר מניב תועלות רבות ומשווה עם מדדי
ביצוע עיקריים ספציפיים למצברי מלגזות, שיוצגו בעתיד ישירות למפעיל.

 

Crown: קבלת החלטות אוטומטית

מרכזי הפצה הם מקומות כאוטיים בגלל ריבוי השחקנים והכלים ובשל
מגוון המשימות שעליהם לבצע בו זמנית. מערכת InfoLink
של קראון מספקת כלים לניווט המלגזה באזורים עמוסים.

 

Delta-Q – טעינה אוטומטית

המטענים של החברה הם התקנים מקושרים
היודעים כל משנדרש לטעינת מצברים, כולל אנליזה של ביצועים, כולל טעינה מבוקרת על
סמך ביצועי עבר.

 

ארה"ב): טויוטה (בטיחות ויעילות

הבטיחות וארגונומיקה בראש בטויוטה, בוחנים גם אסטרטגיות הנעה חדשות כמו מצברי
ליתיום ותאי דלק מימני.

 

Keytroller: מתהדק החבל על צוואר המפעילים

לאחרונה החברה פיתחה
טכנולוגיית צילום המתעדת בוידיאו 36 שעות פעולה של המלגזה, ומאפשרת הטלת אחריות על
המפעיל וכן שילוב GPS מבוסס ענן למעקב
צמוד.

 

 

בוב טרבילקוק, MMH, אוגוסט 2015

מה ניתן עוד לשפר בתכן מלגזות

יורם בוטניק

 

האם ניתן לשלב יופי עם פונקציונליות? מליסה בארנט 80 forklift
מנסה לענות על כך בכתבה במגזין Forkliftaction האחרון.
אמנם בשנים האחרונות תכנון המלגזות מנסה להדגיש מאפיינים כמו בטיחות, אחריות
סביבתית, ונוחיות המפעיל – אך גם הצד האסתטי לא נזנח.

 

תהליך תכנון מלגזה מן השרטוט הראשוני עד forklift parts240
רצפת הייצור נפרס על פני 7 שנים ומעורבים בו מומחים בתחומים מגוונים. לחלק מן
היצרנים הגדולים יש מחלקות מחקר ופיתוח וצוותי תכנון ולאחרים שיתוף פעולה עם חברות
תכנון ידועות ועם אוניברסיטאות. דוסאן הקוריאנית, למשל, הקימה אתר ענק
ייעודי לצורך זה. לינדה ידועה בשיתוף הפעולה שלה עם מחלקת ההנדסה של יצרן
מכוניות פורשה: "התיכון צריך להמחיש את האיכויות הטכניות והארגונומיות
של המלגזה", אומרים שם.

טויוטה אירופה חתמה על הסכם שת"פ עם מחלקת הנדסה וניהול של אוניברסיטה שוודית
ידועה, שיעדה להגיע תוך 5 שנים לכך שכל חלקי המלגזות שלה יהיו ברי-מחזור.

בשלב הייצור, כל רכיבי המלגזה מקובצים למפעלי ההרכבה של הגדולים, אבל הרכיבים
הללו, שרבים מהם (מלבד כמה עיקריים) מיוצרים ברחבי הגלובוס על ידי קבלני משנה –
רבים מהם בסין - ומעטים מייצרים בעצמם את "הכול".

שהרי במלגזה חשמלית למשל יש 2400 חלקים ורכיבים ובמלגזת דיזל 3200 וברור שהיקף
השוק לכך הוא עצום. מקובל לחשוב שחלקים מקוריים של יצרן הם יקרים, אך יש טוענים
שאיכות החלקים שאינם מקוריים (וזולים יותר) המסופקים כיום השתפרה בהרבה.

 

מה נותר לשפר

במנוע המלגזה: מנוע דיזלDoosan engine240 G2 של דוסאן זכה
לאחרונה בפרס העיצוב לשנת 2014. הוא כולל מערכת בעירה חדשה העונה לדרישות המחמירות
של אירופה ה'ירוקה', שאיננו נזקק לפילטר סילוק חלקיקים מיוחד והוא גם משפר יעילות,
מקטין רעידות ורעשים. במקום לנסות להתאים מנוע קיים לרגולציה החדשה, הלכנו על
תכנון מנוע חדש, אומרים שם.

 

צמיגים: יצרן טאיוואני מתגאה בצמיג לבן שאיננו מותיר סימנים, המתאים ליצרני
זכוכית ומרכזי הפצת מוצרי מזון ומתגאה גם ביכולת מיחזור גבוהה ויעילה.

יצרן איטלקי משווק צמיג המקטין משמעותית את עיוות הצורה שלו תוך הגדלת הבטיחות
ונוחיות המפעיל, ומייצר גם צמיגים ייעודיים לסביבות עבודה קשוחות.

בקרת הפעלה: עברה מהידראוליקה לאלקטרוניקה תוך יכולות הפעלה קלה ומשופרת
בהרבה של המפעיל.

 

טכנולוגיות ניטור ומעקב: כאן נדרשות כמובן טיפוסי בקרה אחרים לגמרי המקיפים
גם מעקב אחרי ביצועי מנועים, תפעול, אחזקה וכ'. יצרן איטלקי, לואיג'י
פומאטי, בעל חברת CIMA 1915 מתמחה
בייצור מערכות היגוי ומעקב אחר ביצועי מכלולי מלגזה שונים, כולל כלים מגולוונים
לתעשיית המזון.

 

 cabin240

הקבינה: יצרן קנדי אומר שכל שימוש אופייני של המלגזה דורש תכן קבינה משלו.
לאחר קבלת נתונים מהמשתמש, הוא יוצר דגם ראשוני ובוחנים אותו בכל הפרמטרים
הנדרשים, ורק בהמשך לפס הייצור.

חלונות ומגני רוח: אסור לקחת אותם כמובן מאליו אומר יצרן איטלקי של זכוכית קשה, במיוחד
בסביבה של קירור עמוק, שם נדרש חימום שלה. מיוצרת כיום גם זכוכית פוליקרבונט
מבודדת לחלוטין ומחוממת אלקטרונית לסביבה כזו.

 

 

 

 

 

מראות צד: יצרן אוסטרי mirors240 BOLO זכה בפרס
עיצוב בתחום, לאחר שתאגיד BMW גילו בו עניין וכיום יש
גם פיתוח מתקדם שלו בחברה אחרת. ייחודו הוא ביכולת להציג למפעיל חלק ניכר מסביבת
הפעולה שלו ובכך לשפר הבטיחות למטען ולסביבתו.

 

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

מנועי הדיזל משיבים מלחמה

 

לנוכח החמרת הרגולציה באירופה נגד זיהום האוויר, יצרני מנועי הדיזל נענים לאתגר. דוגמה Doosan80
טובה לכך הוא מנוע דיזל Doosan
G2 בעל מערכת בעירה התואמת לדרישות הרגולציה
האירופית ללא שימוש בפילטר חקליקים יקר וכןמערכת הזרקת דלק המשפרת את יעילות הבעירה
ב-33% ומפחיתה רעידות בשיעור דומה ואת רמות הרעש ב-10%, לפחות על פי דיווחי החברה.

ובחזית החשמל, נראה ששיפורים במטענים (chargers)
מחזקים את מעמד מנועי החשמל. חברת Powercell
האנגלית השיקה מטען חדש עם יעילות של 96% המקטין את עלות מחזור טעינה בשליש וגם
מבטל את הסיכון של טעינת חסר או יתר, וחברת EnerSys
גם היא השיקה מטען חדש המקטין את צריכת האנרגיה ב-25% ואת זמן הטעינה בשעתיים.

וברקע – טכנולוגיית תאי-דלק מימני המאיימת על שתיהן הודות לירידה בעלויות.

וולמרט הודיעה לאחרונה כי תרכוש עוד 1700 מלגזות מימן של Plug Power בשנתיים הקרובות ורבים הולכים בעקבותיה, אך לפי שעה
עקב אכילס של טכנולוגיה זו הוא בעלות הגבוהה של המתקנים והתשתית הנדרשת להם, המקשה
על עסקים קטנים ובינוניים לרכוש אותה. מעריכים כי כיום כ-3000 מלגזות כאלו פועלות
בצפון אמריקה (מתוך כ-200,000 בסך הכול).

אחת האפשרויות להוזלה היא ייצור עצמי של מימן נוזלי (מגז טבעי ומים) באתר המשתמש,
אותו מציעה חברת Nuvera (גם בהפעלה
ואחזקה שלה) עבור מרכזי הפצה הצורכים 25-50 ק"ג מימן ביום.

ובינתיים, טויוטה הודיעה כי בשנת 2015 תוציא לשוק רכב סדאן מימני, שיתווסף ליונדאי
טוסון המופץ כבר בקליפורניה, וגם GM
בתמונה.

קצת יותר יעילות בחדר המצברים

battery80
חדר המצברים נראה לא פעם כסרח-עודף של
המרלו"ג, אך הפעלה גרועה שלו מביאה לבזבוז בולט בהפעלת המרלו"ג. רוב טיפוסי הבזבוז הידועים לנו היטב מתורת ה-LEAN
מצויים גם כאן:

 

 

battroom 280

 

1. תנועה מיותרת לחדר המצברים בגלל מידע לא מספיק על מצב טעינת המצבר.

2. עודף מצברים ונקודות הטענה לעומת הנדרש
בפועל.

3. תנועה מיותרת של מצברים בתהליך הטיפול.

4. יותר מדי אנשים עוסקים בפעילות במקום (את
חלקם ניתן לנצל היטב בתפקידים אחרים במרלו"ג).

5. נוצר תור של מפעילי מלגזות בגלל סדרי עבודה גרועים תוך בזבוז זמן של מפעילים
ועובדים.

6. מגרעות: המפעיל עשוי לבחור מצבר לא מתאים
שמקטין את משך חיי המצבר, הוספת יותר מדי או פחות מדי מים למצבר ובכך מסכנת אותו.
מחקרים מראים כי הבזבוז המיותר – הישיר והעקיף -בחדר המצברים עשוי להגיע
למאות-אלפי דולר בשנה.

 

עשה זאת נכון

א.
טעינה: יש לוודא טעינה מלאה כדי להבטיח
שתמיסת האלקטרוליט מעורבבת היטב. לעולם אל תנתק את כבלי המטען בזמן טעינה, יש
לאפשר למצברים להתקרר לפני שימוש (מומלץ בדרך כלל 8 שעות מינימום).

ב.
פריקה: יש לוודא פריקה מלאה, פריקה חלקית
פוגעת ביעילות המפעילים, פריקת יתר עשויה לגרום נזק למצבר.

ג.
תחלופת מצברים לא מספקת מעודדת היווצרות
קורוזיה. תחלופת-יתר לא מאפשרת זמן קירור מספיק ופוגעת בביצועיו.

ד.
הוספת נוזלים: פחות מדי גורמת לאיבוד קיבולת
וכך גם יותר מדי, חשוב להשתמש במים מזוקקים כי מי ברז רוויי מינרלים מזיקים למצבר.

ה.
כבלים ומחברים: תקן כבלים פגועים למניעת קצר
ושרפה, הקפד על תקינות המחברים.

ו.
שטיפה: הקפד על שטיפת חיצונית קבועה של
המצברים.

 

בעל טור במגזין MMH מדצמבר 2014 טוען שבאתרי
טעינת מצברי חשמל של מלגזות בהם מפעילי המלגזה מחליפים את המצבר בעצמם – 30%
מהמצברים 'סובלים' מתת-ניצול ו-20% מניצול יתר.

החלפת מצבר פגומה היא הסיבה העיקרית לפגיעה בכשירותה ובמשך חייה, וזה קורה כאשר
מפעילי המלגזות עצמם בוחרים איזה מצבר לקחת – ולא מונחים לכך ע"י הכוונה
מתאימה למצבר "הראוי". לרוב הם יבחרו במה שהכי נוח להם, במצבר הזמין
ביותר להחלפה באותו רגע, או בחדש ביותר, בעוד שהמצבר "הראוי" (שעבר
תקופת קירור מתאימה מאז טעינתו) מונח בירכתי חדר המצברים.

הנזק עקב כך הוא דרמטי: בבדיקה השוואתית שנערכה בחברה מסוימת במשך 3 חודשים לפני
ואחרי נהלי החלפה שונים התברר כי בשיטת החלפה נכונה, זמן העבודה הממוצע לפני החלפה
של המלגזות גדל בחצי שעה כמעט (6:57 מול 6:30).

האמצעי הטוב ביותר לפיקוח על כך היא מערכת ניהול חדר מצברים, בה מתועדים בדייקנות
כל הנתונים הרלוונטיים על מצב המצבר ועל טעינתו. בכך לא מפעיל המלגזה קובע אלא
המחשב – למשל איזה מצבר התקרר זמן רב יותר מאז טעינתו. נתונים ומידע נוספים
שהמערכת מספקת: זמינות המצברים (מלמד אם יש בהם עודף או חוסר), זמן הקירור הכולל
של המצברים, שיעור ניצול המצברים, איתור החלפה שלא בזמן ואחריות מפעיל, צריכת האנרגיה
של חדר המצברים, בכמות ובזמן.

 

Supply Chain 24/7

 

מימן? עופרת? פחמן? יון-ליתיום?

 

בעוד תאי דלק מימני להנעת מלגזות תופסים
תאוצה בחברות ענק עם ציי מלגזות גדולים, הרי גם הטכנולוגיות האחרות לא שוקטות על
השמרים. על פי הערכה של ארלן פורדי, מנהל תחום מצברים ביצרנית המלגזות ריימונד,
בתערוכת מצברים בארה"ב, במצברי העופרת:
ניכרת התקדמות להארכת משך חייהן, כמו שילוב קבלי-על, אלקטרודות –מיקרו ואלקטרודות
מחומרים אחרים (כמו פחמן). ואילו בסוללות יון-ליתיום מוצע כיום מגוון גדול
של סוללות אלו, אך רובן אינן זמינות לשימוש במלגזות. לעומת זאת רואים תכנון של
אלקטרודות סיליקון או פחמן (גראפן, שהוא פחמן טהור). הדרישות במלגזות הן מתח נמוך
יותר או אספקת זרמי-שיא גבוהים יותר – לעומת מקורות הכוח האחרים.

 

graphene80

מה כל כך מבטיח בגראפן (איור משמאל): פני השטח של 1 גרם גארפן (פחמן טהור) ננו
מגיעים ל-2600 מ"ר וזה הופך אותו לחומר אידיאלי לבניית אלקטרודות בקבלי-על עם
שיפור עצום בכושרן לאחסן חשמל, מה שמסמן אפשרויות מבטיחות בתחומים שונים.

אלקטרודות עשויות מחומר זה ישפרו תוך 15 שנים את ביצועי מצברים וקבלי-על המשמשים
ברכבים חשמליים, כולל מלגזות. מצברים וקבלים אלו עשויים לתפוס כחצי משוק מצברי
היון-ליתיום, המוערך כיום בעשרות מיליארדי דולרים בשנה.

MH&L news

 

 

 

 

המלגזן



 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

על בחירת מערכת סריקת בר-קוד

להלן כמה טיפים לעזרה בבחירת מערכת כזו: 1.נצל האפשרות של בדיקת מערכת כזו לתקופת ניסיון כדי לראות עד כ

עדכונים בתחום תגי RFID

   עם תפוצה גוברת של סורקי RFID ידניים נוצרת בעיה: איך תדע שהקורא אכן קורא את התג שאליו התכוונת? ה

מלגזות

מלגזה 'חסכונית' חדשה בקלמאר

אפשר לומר ש"הענקים" מנסים להיכנס לשוק של "הגדולים" קלמאר השוודית, הידועה כספקית מלגזות ענ

מנועי חשמל מתקדמים למלגזות בהייסטר

הדגם החשמלי   החברה החלה בבדיקת קו חדש של מנועי חשמל מתקדמים המיועדים למלגזות-ענק הפועלות בדר

פרסי העיצוב של IFOY למלגזות מחסן

על דעת שופטי תחרות IFOI לבחירת מלגזת השנה בקטגוריית המרלו"גים נבחרה iGo neo  של STILL, המסוגלת לעקוב

בשרשרת האספקה

מונחי שרשרת האספקה

מתוךאתר ERP בישראל   Availability - זמינות הסבירות שהמערכת הנה תפעולית כאשר נדרשת לבצע את תפקידה. הערך

מוצרים מתכלים – לדחוף או למשוך

 חוקר צרפתי, טום מק'נמארה, מנסה לבחון איזו שיטה בתחום של מוצרים מתכלים יעילה יותר – דחיפה או מש

רשימת התירוצים

יום עיון שנערך בכפר המכביה ע"י ארגון ERP ישראל בהובלת היו"ר שמואל מרדלר וחברת Sales and Delivery הציג ר

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

סיור מקצועי ב"ליימן שליסל"

 ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה בישראל וחברת "ליימן שליסל בע"מ" קיימו סיור מקצועי במרכז הלו

מלאי ורכש

מונחי ניהול ותפעול מלאי

  מונחי ניהול ותפעול מלאי   ניתוח ABC"עיקרון פארטו" המיושם על קבוצת מוצרי מלאי להשגת בקרה וניהול מש

אל תסמוך על האינטואיציה

יורם בוטניקתכופות אני מוצא שנושא רמות המלאי מתסכל את העוסקים בו, כותב מומחה ידוע בתחום, רבים מהם  

מלאי של תירוצים

  מלאי של תירוציםיובל הוד, אקסנצ'ר     מלאי הוא דבר שקשה לחיות איתו ו/או בלעדיו. וקשה למצו

סיפורי פרוייקטים

טסלה מוטורס בחרה בנבאדה

    טסלה תקים במדינת נבאדהשבארה"ב את מפעל המצברים הגדול בעולם (Gigafactory) להנעת רכביה החשמליים. ה

המימן מגיע למשאיות הענק

חברת "ניקולה" Nicola Motor Company)) מנסה לעשות למשאיות ענק מה ש"טסלה" עושה למכונית הפרטית מדובר

מערכות מידע ותפעול במרלו"ג טמפו

 נפלאות התוכנות לניהול שרשרת האספקה של ענק התוכנות SAP הוצגו בפני קהל של קרוב למאה משתתפים, רבים מ