Get Adobe Flash player

מבוא לסוגי מסועים

מסועים לא ממונעים (גרוויטציונים)

 skatewheel_con.170הפשוטים ביותר, מנצלים את כוחות ההתמד והגרוויטציה לשינוע המוצרים. מקובלים שני סוגים: מסוע גלילים(roller) : מקובל בתחנות עבודה ואיסוף הזמנות, יותר יציב ופחות יקר   ומסוע גלגילוני החלקה (skatewheel): שומר על מהירות התנועה של המוצר כי כל גלגל מסתובב בנפרד, עדיף בפניות.
החיסרון שלהם: חוסר בקרה על התנועה.

 

 

מסועים ממונעים
משמשים בעיקר לשינוע פריטים קטנים יחסית. מקובלים בעיקר סגנונות של מסועים כאלו: מסועי רצועה ומסועי גלילים ממונעים.
belt_con.170מסועי רצועה: במסורתיים לרוב מנוע AC המקושר לגלגלת (pulley) כאשר הרצועה (מחומרים שונים, בהתאם לייעוד) נעה על גבי גלילים או משטח החלקה ממתכת (slider bed). בדרך כלל, מסועי רצועה זולים ממסועי גלילים ממונעים.

roller_170מסועי גלילים: משמשים כיום בהרבה מרכזי הפצה, מכיוון שהם מאפשרים יצירת מקבץ (או צבר) של מוצרים (accumulation), והדבר מאפשר הכוונה (לפרק זמן מוגבל) של מקבץ זה לממיין אוטומטי או ל-palletizer.


מקובלים 3 סוגי גלילים ממונעים: הינע בעזרת מסילה או גלגל שיניים (line shaft) שהוא הזול יותר אך דורש יותר טיפול ואחזקה,  הינע רצועה, וגלילים ממונעים,
גלילים מונעי רצועה (belt-driven): הרצועה או החגורה מגומי או פלסטיק נעה מתחת מערך הגלילים. כאשר המנוע מפעיל אותה, היא מניעה את הגלילים. מסוע כזה מתאים לטיפול בצברים.
גלילים ממונעים: לרוב מחולקים לכמה אזורים קטנים ולכל מסוע מנוע עצמאי (המופעל רק כאשר מונח עליו פריט), אך כולם מקושרים זה לזה כך שניתן גם להפעילם ולהפסיקם גם ביחד.  המנועים בדרך כלל של 24 וולט, ז"י, יותר חסכוניים.
'כלל האצבע' לתכנון מסועי גלילים אומר: "צריך שבכל מצב, יהיו לפחות 3 גלילים הנושאים את הפריט".

מסוע רצועה מחולק (segmented)

segment_con170למעשה זהו חלק או פיתוח של מסוע הגלילים הממונע, כאשר כאן מקטע או אזור מסוים שלו עטוף ברצועה או חגורה, והדבר מחבר את יכולת הצבירה (accumulation) של מסוע הגלילים עם יציבות הרצועה, מאפשר בקרה טובה על  תנועת קרטונים. 

מסוע זרימה מבוקר
מעין שילוב של מסוע לא ממונע וממונע. מאפשר הטיה (skew) של פריטים לאחד הצדדים לשם הפנייתם לשלוחת מסוע גרוויטציוני צמוד בקצב מבוקר.

 

מסוע ממונע לשינוע משטחים

 pallet_conveyor170מופעל לרוב ביחד עם ממשטח או יחידת אחסון אוטומטית AS/RS. מקובלים שני סוגים: מסוע שרשרת (זולים יותר, מתאים למשטחים זהים ובמצב טוב), ומסוע גלילים (לרוב הנעת שרשרת בצד הגלילים). שניהם מתאימים גם למטענים כבדים, איטיים יחסית – 4 משטחים לדקה בערך.
מסועי שרשרת למשטחים מחולקים למקטעים, כאשר לכ"א מהם מנוע AC משלו, המאפשר בקרה טובה יותר וריכוז מסוים של משטחים.

 

 

בעקבות כתבה במגזין MMH אפריל  2011


 

רכישת מסוע - על מה לשים לב

ההוצאה הכבדה ביותר בהפעלת מסועים היא בצריכת האנרגיה, אומר מומחה בתחום, ולכן שים לב  ליעילות האנרגטית של המערכת. למשל העדפה של יחידת כוח 24 וולט, DC, על פני  יחידת  AC פחות יעילה – בחירה שתחסוך לך 50% באנרגיה.
צעד נוסף, בחירה במערכת הינע מבוזרת – במקום מרכזית. במערכות מסוע מודולאריות תוכל להפעיל כך רק את שלוחות המסוע הנדרשות באותו מועד. דבר זה עשוי לחסוך 10-20% נוספים בעלויות האנרגיה וגם פחות שחיקה לא נחוצה.
מהירות המסוע: כללית, ככל שגדלה המהירות – עולות עלויות התפעול: שקול היטב את צרכיך הריאליים. קיימת כמובן האופציה של בחירה במסוע בעל מהירות משתנה המתאימה לדרישות הפעלה משתנות.
אם אתה מפעיל מסועים בעלי רוחב שונה, כדאי לבחור בכאלה שיש להם רכיבים משותפים רבים ככל האפשר.
בחר גם מודלים שקל להחליף בהם חלקים שונים.

 מנועים
מנועי מסועים מגיעים היום בשלושה דגמים בסיסיים: סטנדרטי, חסכוני באנרגיה, וסופר-חסכוני. האחרונים עשויים להביא לחיסכון ניכר במשך שירותם.

גיר
גם הבחירה בגיר מתאים (gearbox) משפיעה על צריכת האנרגיה. גיר שחוק פירושו יותר אנרגיה בעשרות אחוזים. לעומת זאת, גיר מטיפוס helical bevel הוא בעל שיעורי יעילות של 95-98 אחוזים. גיר יעיל יותר גם מאפשר חיסכון בהספק מנוע נדרש, והוא כרוך בפחות שחיקה לאורך זמן.

רכיבי מערכת
מומלץ להעדיף מסועי רצועה עם חורים מובילים (sprockets) על מסועי שרשרת (גלילים), ואלטרנטיבה טובה יותר היא בחירה במערכת העברת כוח ישירה (direct drive) שלא נזקקת לחלקי חילוף ולאחזקה שוטפת.

מתוך גיליון MMH ינואר 2011 

טבלת יצרני מסועים מובילים בעולם

table600

 

מדריך לציוד של מסועי מיון

 

Diverter (pusher) 

Vertical_diverterדחפן: התקן עם זרוע ניידת בניצב למסוע הולכה ראשי, המשמש לדחיפת קרטון או פריט אל המסוע הניצב. לאחר הדחיפה, הדחפן נסוג עד להסטה הבאה.

Deflector

מנתב, זרוע מכוונת, מעין "שוטר" לניתוב קרטונים על המסוע. זרוע נייחת או ניידת מנתבת אריזות קרטון מן המסוע לקו או או למגלשה (chute). בדרך כלל לא משמש במסועי חגורה או גלילים. מאפייני תפעול: שיעור מיון נמוך (20-100 בדקה), מוגבל למשקלים של עד 150 ליברות. ניתן לשימוש במיון דו-כיווני.

Pullers (Rake)

מחלצים: מספר שרשרות מתרוממות מצוידות בשיניים להרמת הקרטון ולהעברתו למסלול אחר. מאפייני תפעול: ניתן להתקינם היכן שיש מספיק מקום לכך. שיעור מיון עד 80 לדקה, עבור קרטונים במשקל עד 300 ליברות.

Pullers (Pop-up belt&chain)

מחלצים: התקן "קופץ" המתרומם בין גלילי המסוע, משמש לשינוי כיוון של פריט. מערכות לשינוע מסעות כבדים, אפשרות דו-כיוונית, בדרך כלל משמשים במסועי גלילים (rollers).

Pop-up (Wheels)

גלגלונים "קופצים": ממונעים, בדרך כלל משופעים, המתרוממים עד תחתית הקרטון ומעבירים אותו לשלוחה (spur). עומס מרבי עד 300 ליברות, קצב מיון 60-150 פריטים לדקה, מגע עדין.

Pop-up (Rollers)

גלילים "קופצים": גלילים ממונעים הממוקמים בתוך מסועי שרשרת או גלילים, משמשים להרמת הקרטון מעל שטח פני המסוע והדיפתו למסלול צדדי. קצב מיון עד 150 בדקה, ומשקלים עד 500 ליברות.

Sliding shoe

נעל החלקה: סדרה של לוחיות נעות המחליקות על פני המסוע ליצירת מגע עם המוצר והסטתו למסלול צדדי. למיון מהיר, של עד 200 פריטים בדקה, משמש להסטת פריטים מקו יחיד לכמה קווי פריקה.

Tilting device (Tilt tray, Tilt slat)

התקני הטיה או פליטה באמצעות חוליות או "מגשים". קרטונים או מוצרים הנישאים ע"י מגשים בתלייה, שניתן להטותם בשיפוע בנקודת פריקה. משמש במגוון מוצרים וצורות, קצב מיון עד 365 בדקה. המערכת פועלת עם שינויי הרמה והגבהות.

Cross belt

רצועה צולבת: המוצר מוסע על פני קטעי רצועה קצרים, בעת פליטה מבוצעת פנייה  ב90- מעלות למסלול המסוע. הרצועה מסיטה את הפריט בנקודת המיון. שיטה זו מצטיינת בשיעורי מיון גבוהים, עד 670 פריטים בדקה, ניתן לטפל במספר גדול של נקודות הסטה, מאפיין מסועי לולאה (מעגל סגור) רציפים.

 

miduf

 

 

 girl1

 

 

 

alfred170

Alternative flash content

Requirements

Alternative flash content

Requirements

Alternative flash content

Requirements

Alternative flash content

Requirements

שליטה ובקרה ברשת

גל שלישי באיסוף קולי

  גל שלישי באיסוף קולי  טכנולוגיית האיסוף הקולי שחדרה לשוק העולמי בראשית שנות ה-90 התאפיינה בחומ

עתיד ורוד לתגי רדיו

 מחקר שווקים חדש של ABI צופה שכלל מכירות שוק תגי RFID יגיעו להיקף של 5.35 מיליארד דולר כבר השנה. הצפי הו

עדיין חושש ממיקור-חוץ?

   ארז לוי יו"ר המועצה לניהול שרשרת האספקה בישראל מנהל תפעול ושרשרת אספקה – אפלייד מטריאלס א

מלגזות

דירוג יצרני מלגזות בעולם

המגזין הגרמני dhf Intralogistik מביא את דירוג היצרנים בשנים 2012-2013   טויוטה KION (לינדה, סטיל, OM, באולי, פנו

אפשרויות חדשות בליסינג תפעולי

כנראה שכיום (בארה"ב לפחות) קרוב ל-65% הם חוזי ליסינג והשאר רכישה לבעלות – התהליך התחזק בזמן המיתון הכ

שימוש גובר בדלק מימני ברכב ובמלגזות

 בימים אלה השיקה יונדאי את דגם רכב המבוסס על הנעה באמצעות תאי דלק, כשמנוע זה מוזן במימן לצורך הפק

בשרשרת האספקה

האם התלת-מימד מאיים על שרשרות האספקה?

מאת פרופ' יוסי שפי, MIT     עם התגברות ה"באז" סביב הופעת האפשרות לייצור תלת-ממדי, הישראלי פרופ' יו

תחזיות מוטורולה סוליושנס על מרלו"גים ומרכזי הפצה

דו"ח חדש של חוקרי חברת מוטורולה סוליושנס (Motorola Solutions) חוזה את הדגשים בהתפתחות הענף בחמש השנים הבאות

שיתוף רשתות אספקה לתועלת הדדית

 קימברלי-קלארק (20.8 מיליארד דולר מכירות ב-175 מדינות, 32 מרכזי הפצה מופעלי קבלן) החלה בניסוי שיתוף רש

מרכזים לוגיסטיים

ניהול מלאי מתקדם

מתוך סקירה מקיפה על ניהול מלאי מתקדם מאת שני מחברים: Norm Saenz, Don Both הם משתתפים קבועים במגזין Logistics Manageme

דירוג יצרני מלגזות בעולם

המגזין הגרמני dhf Intralogistik מביא את דירוג היצרנים בשנים 2012-2013   טויוטה KION (לינדה, סטיל, OM, באולי, פנו

בימי מלחמה

  צבי גלייאני (97) ממייסדי ניר-עם, מסרב להפצרות להתפנות מביתו בקיבוץ. "לא חלמתי שעוד נצטרך לעמוד

מלאי ורכש

מלאי של תירוצים

  מלאי של תירוציםיובל הוד, אקסנצ'ר     מלאי הוא דבר שקשה לחיות איתו ו/או בלעדיו. וקשה למצו

מדוע המלאים לא יורדים?

מדוע המלאים לא יורדים? בעקבות Manufacturing Engineering ספטמבר 2006 ריצ'רד ג'. שונברגרהמסלול שעובר המוצר בין מפע

10 כללים לרכש נכון

מחלקות הרכש הולכות ותופסות מקום מרכזי במבנה הארגוני המתקדם. ההבנה שרכש נבון ויעיל יכולה לשפר דרמטי

סיפורי פרוייקטים

מערכות מידע ותפעול במרלו"ג טמפו

 נפלאות התוכנות לניהול שרשרת האספקה של ענק התוכנות SAP הוצגו בפני קהל של קרוב למאה משתתפים, רבים מ

על תכנון המרכז הלוגיסטי של חוגלה-קימברלי

על תכנון המרכז הלוגיסטי של חוגלה-קימברלי ירון לוקר וגילי גבירצמן יורם רוזנשטוק ושות' מהנדסים יועצ

מצגות כנס הפסגה הבינ"ל לניהול שרשרת האספקה

בעקבות מצגות בפסגה הבינ"ל לניהול שרשרת האספקה של האיגוד הישראלי לניהול שרשרת האספקה