Get Adobe Flash player

מבוא לסוגי מסועים

מסועים לא ממונעים (גרוויטציונים)

 skatewheel_con.170הפשוטים ביותר, מנצלים את כוחות ההתמד והגרוויטציה לשינוע המוצרים. מקובלים שני סוגים: מסוע גלילים(roller) : מקובל בתחנות עבודה ואיסוף הזמנות, יותר יציב ופחות יקר   ומסוע גלגילוני החלקה (skatewheel): שומר על מהירות התנועה של המוצר כי כל גלגל מסתובב בנפרד, עדיף בפניות.
החיסרון שלהם: חוסר בקרה על התנועה.

 

 

מסועים ממונעים
משמשים בעיקר לשינוע פריטים קטנים יחסית. מקובלים בעיקר סגנונות של מסועים כאלו: מסועי רצועה ומסועי גלילים ממונעים.
belt_con.170מסועי רצועה: במסורתיים לרוב מנוע AC המקושר לגלגלת (pulley) כאשר הרצועה (מחומרים שונים, בהתאם לייעוד) נעה על גבי גלילים או משטח החלקה ממתכת (slider bed). בדרך כלל, מסועי רצועה זולים ממסועי גלילים ממונעים.

roller_170מסועי גלילים: משמשים כיום בהרבה מרכזי הפצה, מכיוון שהם מאפשרים יצירת מקבץ (או צבר) של מוצרים (accumulation), והדבר מאפשר הכוונה (לפרק זמן מוגבל) של מקבץ זה לממיין אוטומטי או ל-palletizer.


מקובלים 3 סוגי גלילים ממונעים: הינע בעזרת מסילה או גלגל שיניים (line shaft) שהוא הזול יותר אך דורש יותר טיפול ואחזקה,  הינע רצועה, וגלילים ממונעים,
גלילים מונעי רצועה (belt-driven): הרצועה או החגורה מגומי או פלסטיק נעה מתחת מערך הגלילים. כאשר המנוע מפעיל אותה, היא מניעה את הגלילים. מסוע כזה מתאים לטיפול בצברים.
גלילים ממונעים: לרוב מחולקים לכמה אזורים קטנים ולכל מסוע מנוע עצמאי (המופעל רק כאשר מונח עליו פריט), אך כולם מקושרים זה לזה כך שניתן גם להפעילם ולהפסיקם גם ביחד.  המנועים בדרך כלל של 24 וולט, ז"י, יותר חסכוניים.
'כלל האצבע' לתכנון מסועי גלילים אומר: "צריך שבכל מצב, יהיו לפחות 3 גלילים הנושאים את הפריט".

מסוע רצועה מחולק (segmented)

segment_con170למעשה זהו חלק או פיתוח של מסוע הגלילים הממונע, כאשר כאן מקטע או אזור מסוים שלו עטוף ברצועה או חגורה, והדבר מחבר את יכולת הצבירה (accumulation) של מסוע הגלילים עם יציבות הרצועה, מאפשר בקרה טובה על  תנועת קרטונים. 

מסוע זרימה מבוקר
מעין שילוב של מסוע לא ממונע וממונע. מאפשר הטיה (skew) של פריטים לאחד הצדדים לשם הפנייתם לשלוחת מסוע גרוויטציוני צמוד בקצב מבוקר.

 

מסוע ממונע לשינוע משטחים

 pallet_conveyor170מופעל לרוב ביחד עם ממשטח או יחידת אחסון אוטומטית AS/RS. מקובלים שני סוגים: מסוע שרשרת (זולים יותר, מתאים למשטחים זהים ובמצב טוב), ומסוע גלילים (לרוב הנעת שרשרת בצד הגלילים). שניהם מתאימים גם למטענים כבדים, איטיים יחסית – 4 משטחים לדקה בערך.
מסועי שרשרת למשטחים מחולקים למקטעים, כאשר לכ"א מהם מנוע AC משלו, המאפשר בקרה טובה יותר וריכוז מסוים של משטחים.

 

 

בעקבות כתבה במגזין MMH אפריל  2011


 

רכישת מסוע - על מה לשים לב

ההוצאה הכבדה ביותר בהפעלת מסועים היא בצריכת האנרגיה, אומר מומחה בתחום, ולכן שים לב  ליעילות האנרגטית של המערכת. למשל העדפה של יחידת כוח 24 וולט, DC, על פני  יחידת  AC פחות יעילה – בחירה שתחסוך לך 50% באנרגיה.
צעד נוסף, בחירה במערכת הינע מבוזרת – במקום מרכזית. במערכות מסוע מודולאריות תוכל להפעיל כך רק את שלוחות המסוע הנדרשות באותו מועד. דבר זה עשוי לחסוך 10-20% נוספים בעלויות האנרגיה וגם פחות שחיקה לא נחוצה.
מהירות המסוע: כללית, ככל שגדלה המהירות – עולות עלויות התפעול: שקול היטב את צרכיך הריאליים. קיימת כמובן האופציה של בחירה במסוע בעל מהירות משתנה המתאימה לדרישות הפעלה משתנות.
אם אתה מפעיל מסועים בעלי רוחב שונה, כדאי לבחור בכאלה שיש להם רכיבים משותפים רבים ככל האפשר.
בחר גם מודלים שקל להחליף בהם חלקים שונים.

 מנועים
מנועי מסועים מגיעים היום בשלושה דגמים בסיסיים: סטנדרטי, חסכוני באנרגיה, וסופר-חסכוני. האחרונים עשויים להביא לחיסכון ניכר במשך שירותם.

גיר
גם הבחירה בגיר מתאים (gearbox) משפיעה על צריכת האנרגיה. גיר שחוק פירושו יותר אנרגיה בעשרות אחוזים. לעומת זאת, גיר מטיפוס helical bevel הוא בעל שיעורי יעילות של 95-98 אחוזים. גיר יעיל יותר גם מאפשר חיסכון בהספק מנוע נדרש, והוא כרוך בפחות שחיקה לאורך זמן.

רכיבי מערכת
מומלץ להעדיף מסועי רצועה עם חורים מובילים (sprockets) על מסועי שרשרת (גלילים), ואלטרנטיבה טובה יותר היא בחירה במערכת העברת כוח ישירה (direct drive) שלא נזקקת לחלקי חילוף ולאחזקה שוטפת.

מתוך גיליון MMH ינואר 2011 

טבלת יצרני מסועים מובילים בעולם

table600

 

מדריך לציוד של מסועי מיון

 

Diverter (pusher) 

Vertical_diverterדחפן: התקן עם זרוע ניידת בניצב למסוע הולכה ראשי, המשמש לדחיפת קרטון או פריט אל המסוע הניצב. לאחר הדחיפה, הדחפן נסוג עד להסטה הבאה.

Deflector

מנתב, זרוע מכוונת, מעין "שוטר" לניתוב קרטונים על המסוע. זרוע נייחת או ניידת מנתבת אריזות קרטון מן המסוע לקו או או למגלשה (chute). בדרך כלל לא משמש במסועי חגורה או גלילים. מאפייני תפעול: שיעור מיון נמוך (20-100 בדקה), מוגבל למשקלים של עד 150 ליברות. ניתן לשימוש במיון דו-כיווני.

Pullers (Rake)

מחלצים: מספר שרשרות מתרוממות מצוידות בשיניים להרמת הקרטון ולהעברתו למסלול אחר. מאפייני תפעול: ניתן להתקינם היכן שיש מספיק מקום לכך. שיעור מיון עד 80 לדקה, עבור קרטונים במשקל עד 300 ליברות.

Pullers (Pop-up belt&chain)

מחלצים: התקן "קופץ" המתרומם בין גלילי המסוע, משמש לשינוי כיוון של פריט. מערכות לשינוע מסעות כבדים, אפשרות דו-כיוונית, בדרך כלל משמשים במסועי גלילים (rollers).

Pop-up (Wheels)

גלגלונים "קופצים": ממונעים, בדרך כלל משופעים, המתרוממים עד תחתית הקרטון ומעבירים אותו לשלוחה (spur). עומס מרבי עד 300 ליברות, קצב מיון 60-150 פריטים לדקה, מגע עדין.

Pop-up (Rollers)

גלילים "קופצים": גלילים ממונעים הממוקמים בתוך מסועי שרשרת או גלילים, משמשים להרמת הקרטון מעל שטח פני המסוע והדיפתו למסלול צדדי. קצב מיון עד 150 בדקה, ומשקלים עד 500 ליברות.

Sliding shoe

נעל החלקה: סדרה של לוחיות נעות המחליקות על פני המסוע ליצירת מגע עם המוצר והסטתו למסלול צדדי. למיון מהיר, של עד 200 פריטים בדקה, משמש להסטת פריטים מקו יחיד לכמה קווי פריקה.

Tilting device (Tilt tray, Tilt slat)

התקני הטיה או פליטה באמצעות חוליות או "מגשים". קרטונים או מוצרים הנישאים ע"י מגשים בתלייה, שניתן להטותם בשיפוע בנקודת פריקה. משמש במגוון מוצרים וצורות, קצב מיון עד 365 בדקה. המערכת פועלת עם שינויי הרמה והגבהות.

Cross belt

רצועה צולבת: המוצר מוסע על פני קטעי רצועה קצרים, בעת פליטה מבוצעת פנייה  ב90- מעלות למסלול המסוע. הרצועה מסיטה את הפריט בנקודת המיון. שיטה זו מצטיינת בשיעורי מיון גבוהים, עד 670 פריטים בדקה, ניתן לטפל במספר גדול של נקודות הסטה, מאפיין מסועי לולאה (מעגל סגור) רציפים.

 

 

correlation

 

 

 dezeen Fornasetti II Collection for Cole Son 2sq

 

 

 

 

 



אני פסימי אם יכול אדם
לתקן את שגיאותיו


אבל אני אופטימי בנוגע ליכולתו
לתקן שגיאות של אחרים


פרופ' כהנמן, בעל פרס נובל

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

תקציבי מערכות מידע הם תעלומה עבור מנהלי הארגון

     אריה עמית, יועץ אסטרטגי בכיר ל-IT ואמיר פייגנבוים מנמ"ר מכללה אקדמית תל אביב    מת

מסורק הלייזר לסורק תמונה

 סורק הלייזר הוצג לשוק בשנות ה-80 ושלט בו עד לאחרונה. כעת עולה חלקו של סורק התמונה (imager scanner) שבעצם מ

ספקית המשקאות הבריטית שיפרה את ביצועי הליקוט וניהול המלאי עם מערכת של Zetes

כיצרנית הבריטית המובילה של משקאות עילית בחביות ובבקבוקים, Marston’s מפעילה 5 מבשלות, הפזורות באתרים

מלגזות

סיכום רישום מלגזות 2016

חשמלי הולך חשמל דיזל משווק יצרן ​איגל מלגזות אוזה

לסיכום 2016 – בארץ ובעולם

1767 מלגזות דיזל חדשות נרשמו בשנה החולפת בארץ – 400 יותר משנה קודמת. בחשמליות נרשם גידול צנוע יותר

שיפורי מלזונים

 שיפורים ניכרים רואים בשנים האחרונות גם בתכונות המלגזונים השונים לשינוע משטחים (ידני, חשמלי, מפע

בשרשרת האספקה

סחר אלקטרוני – תנאים להצלחה

  צרכנים בארה"ב הוציאו 56.1 מיליארד דולר על רכש דרך אתרים אלקטרוניים ברבע הראשון של השנה, ובמכיר

מונחי שרשרת האספקה

מתוךאתר ERP בישראל   Availability - זמינות הסבירות שהמערכת הנה תפעולית כאשר נדרשת לבצע את תפקידה. הערך

חששות למחסור בעובדי ייצור ומחסן

מאות מנהלים מבכירי המקצוענים של ענף הלוגיסטיקה בישראל- השתתפו בכנס בראשית דצמבר במרכז הכנסים  

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

בצד הרכב האוטונומי, כלי AGV במרלו"גים מתקדמים גם הם

בכלי המסורתי הניווט נעשה בעזרת קשר אלחוטי בין כבל ברצפה לבין הכלי, ואחרים משתמשים בשדה המגנטי, כשבכ

מלאי ורכש

שגיאות נפוצות ותיקונן בניהול מלאי

 מומחה מראשי חברה המספקת תוכנות לניהול מלאי, מציין כמה שגיאות נפוצות שעושים המשתמשים – יצרנים ו

תורת המשחקים במכרזים מקוונים

  רו"ח ליאור אגאי, 2014 האונ' העברית, ירושלים  שרשרת האספקה   מכרז מקוון מתנהל בזמן אמת באמצע

החלטות אסטרטגיות בתפעול ולוגיסטיקה

במדור 'מלאי ורכש' באתר זה תוכלו למצוא את סקירתו של יעקב גולדמן משנת 2011 על מהפך הרכש והישגיו בתעשיה ה

סיפורי פרוייקטים

טסלה מוטורס בחרה בנבאדה

    טסלה תקים במדינת נבאדהשבארה"ב את מפעל המצברים הגדול בעולם (Gigafactory) להנעת רכביה החשמליים. ה

המימן מגיע למשאיות הענק

חברת "ניקולה" Nicola Motor Company)) מנסה לעשות למשאיות ענק מה ש"טסלה" עושה למכונית הפרטית מדובר

פרויקט מחשוב רצפת הייצור בפלסן סאסא

הרצל בן ציון מנכ"ל משותף בפסגה ומנחה הפרויקט   פלסן סאסא היא חברה ישראלית המתמחה בתכנון ואספקת